تبلیغات سرمایه است یا هزینه ؟
تبلیغات در دنیای رقابتی امروز از یک انتخاب ساده اختیاری ، به یک اجبار تبدیل شده است. اگر کمی ریزبینانه تر نیم نگاهی به شرکت های بزرگ در دنیا و همچنین در کشور خودمان بیندازید، متوجه می شوید که در ذهن مردم شرکت های بزرگ، شرکت هایی هستند که بیشتر دیده می شوند.
یکی راه های شناخته شدن برند شما در اذهان عمومی، تبلیغات مناسب از شاخصه های محصولات/خدمات شما می باشد.
تبلیغات هزینه است یا سرمایه گذاری؟
برای فعالیتهای تبلیغاتی در دنیای امروز باید باور داشت که تبلیغات هزینه بر نبوده، بلکه نوعی سرمایه گذاری ب برای پیشبرد اهداف سازمانی است و در صورت اجرای صحیح می تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.
هدف تبلیغات بازارافزایی است.
در دنیای امروز، تلاشهای تبلیغاتی و بازاریابی، به مراتب از تولید و فروش مهمتر است؛ لذا اگر کسب و کارها به دلیل صرفه جویی در هزینه ها تبلیغات خود را متوقف کنند، برای معرفی ظرفیتها و عرضه محصولات به بازار به طور یقین موفق نخواهد بود.
سرمایه گذاری تبلیغاتی در ایران
اجرای یک برنامهء تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، به این رو تبلیغات به عنوان یکی از سرفصلهای مالی سازمانها و شرکتها محسوب میشود. هزینههای تبلیغاتی مشکلی است که تمام شرکتها خصوصا شرکتهای تجاری کوچک با آن مواجهند. بسیاری از این شرکتها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابستهاند. با وجود این، هزینهء انجام تبلیغات موثر و مستمر خصوصا در شرایط کنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شرکتها طاقتفرسا و کمرشکن است.
متأسفانه صاحبان کسب وکار در کشور ما به تبلیغات به چشم یک موضوع کاملاً پیش پا افتاده نگاه می کنند، هر زمان که اسمی از تبلیغات میشنوند اکثراً به یاد طراحی یک کاتالوگ یا بنر تبلیغاتی میافتند و کاملاً بدون هدف اقدام به ساخت تبلیغات چاپی و… نموده و آن را منتشر میکنند بدون اینکه هیچ برنامه ریزی برای آن داشته باشند و یا اینکه هدفی را در نظر گرفته باشند. در تبلیغات برنامه ریزی نقش مهمی دارد اگر شما ندانید هدفتان از تبلیغ چیست، برای چه کسی تبلیغ میکنید، شرایط سنی، علایق، ترجیحات، سطح درآمد، سطح سواد و در کل خصوصیات بازار هدفتان چیست به نتیجهی مطلوب نخواهید رسید.
اهمیت سرمایه گذاری برای تبلیغات
تا به حال به این فکر کرده اید که حتی بزرگترین تجارت های جهانی (شرکت های خودرو سازی بزرگی مانند بنز یا BMW و….) با وجود این که سهم بزرگی از بازار جهانی را تسخیر کرده اند همچنان سرمایه های عظیمی را جهت تبلیغات اختصاص می دهند؟ این موضوع به خودی خود نشان دهنده ضرورت تبلیغات است.
امروزه جمعیت ساکنان کره زمین به حدی افزایش یافته است که ثانیه به ثانیه رقابت در ارائه کالا و خدمات افزایش می یابد. مهم نیست تا چه حد موفق هستید! کافی است لحظه ای از مشتریان خود غافل شوید!! در همین لحظه رقبای جدید شما نام خود را در ذهن مخاطبان به نحوی حک خواهند کرد که دیگر فرصت بازگشت به میدان رقابت را نداشته باشید.
آنهایی که به تبلیغات اعتقادی ندارند محکوم به فراموش شدن هستند. در فضای کسب و کار پیرامون، روزانه بارها و بارها مورد بمب باران تبلیغاتی شرکت های ریز و درشت تجاری قرار می گیریم ، سطح بالای دانش مخاطبین، دسترسی مشتریان به حجم بالای اطلاعات و آشفتگی محیط توسط رقبای نو ظهور باعث شده در لحظه انتخاب نهایی توسط مشتری تفاوت تنها دلیل تمایز باشد و تمایز، همان برگه برنده ای است که سود آوری را تضمین می کند.
هنری فورد،کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه پرداز آمریکایی می گوید: “کسی که بخاطر صرفه جویی در هزینه ها، تبلیغات خود را متوقف میکند. مانند کسیست که برای صرفه جویی در وقت ساعتش را متوقف کند.”
یکی از دلایلی که بزرگترین تجارت های جهانی با وجود به زانو در آوردن بازار همچنان دست از تبلیغات نمی کشند ماندگاری در ذهن مخاطب است. این وظیفه شماست که همواره همراه مشتریانتان باشید. کالا و خدمات جدیدتان را به مشتریان و مخاطبان معرفی کنید.
منطقی نیست بعد از موفقیت انتظار داشته باشید مشتریان و مخاطبان به دنبال شما باشند. ماندگارترین نام ها هم در صورتی که تکرار نشوند از ذهن فراموش خواهند شد.
ضرورت تبلیغات به این معنا نیست که به محض آغاز روند تبلیغات انتظار داشته باشید سود کسب کنید! انجام تبلیغات راهی تخصصی و طولانی است! و در صورتی که این راه به شکل صحیح و منطقی طی شود منجر به کسب سود خواهد شد.